Trastad Samlinger – Museum og Galleri / Sør-Troms Museum

Trastad Samlinger er et kunst- og kulturhistorisk museum i Kvæfjord Kommune. Museum og galleri er i bygningen til det som tidligere var Paviljong 7 i Nord-Norges første institusjon for psykisk utviklingshemmede. Her formidles historien til den tidligere sentralinstitusjonen Trastad Gård. Nord-Norges sentralinstitusjon for psykisk utviklingshemmede, Trastad Gård, åpnet sin første paviljong, Solgården, sommeren 1954. Dette var det første offentlige tilbudet som ble gitt til psykisk utviklingshemmede mennesker i Troms, Nordland og Finnmark. Dette var det første offentlige tilbudet som ble gitt til psykisk utviklingshemmede mennesker i Troms, Nordland og Finnmark. 

Trastad Samlingers museumsavdeling

I museumsavdelingen har man bevart innredningen til en av de to bo- og pleieavdelingene i paviljong 7 på Trastad Gård slik den var da paviljongen åpnet i 1966. I denne autentiske avdelingen får man et innblikk i hvordan det var å leve på sentralinstitusjonen, Trastad Gård (1954-1991) Gjennom fotografier, hjelpemidler og andre gjenstander fra institusjonstiden fortelles det her hvordan Trastad Gård fra sin åpning i 1954 til sin begynnende nedleggelse i 1991, var med på å endre vårt syn på psykisk utviklingshemmede mennesker i Norge. Man kan her blant annet finne ut hvordan Norges første grunnskole for psykisk utviklingshemmede elever ble startet og man kan se bunaden som ble båret av en av Norges første psykisk utviklingshemmede konfirmanter.

Trastad Galleri

I galleriet vises det kunst som er laget av mennesker utenfor det etablerte kunstmiljøet, såkalt Rå kunst/Outsider Art. I tillegg til å presentere verk som ble laget på Trastad Gårds kreative verksteder, viser museet også nyere nasjonal og internasjonal Outsider Art. Museet er den eneste i Norge som viser denne kunstsjangeren og har en samling som består av kunstverk fra over 30 Rå kunst/Outsider Art utøvere. Man kan her se kunst av norske Rå kunst/Outsider Art kunstnere som, Herleik Kristiansen, Torstein Nilsen, Audgunn Vilhelmsen, Wenche Nilsen, Pål Akerø og Frode Felippe Schjelderup, samt internasjonale Rå Kunst/Outsider Art av blant annet amerikanske Dan Miller og japansk Outsider Art kunstnere fra et av Tanpop-no-ye Fundation sine verksteder. I tillegg til dette har galleriet også en unik samling av keramikkgjenstander som er laget i institusjonstiden ved Trastad Gård.

Ousider Art

Outsider Art er et begrep som er blitt benyttet for å beskrive kunstnerisk aktivitet av mennesker som faller utenfor det vanlige samfunnet og det etablerte kunstmiljøet. Begrepet fremhever på den ene siden betingelsene for kunstverkets sosiale opphav, samtidig som det på den andre side sier noe om kunstnerens kulturelle marginalitet. Outsider Art kjennetegnes blant annet av en spontanitet og oppfinnsomhet som resulterer i et unikt bildespråk. Outsider Art preges gjerne av en ubrutt uttrykkskraft og en skapelse ut i fra indre opplevelser.  Siden starten av 1900-tallet har denne type kunstverk hatt en stor innflytelse på utviklingen av den moderne kunsten og dens forståelse. Kunstnere som Picasso, Braque, Paul Klee, Jean Dubuffet er blant kunstnerne som lot seg inspirere av denne type kunst. Kunstverk som er skapt av mennesker på utsiden av samfunnet ble først omtalt som «Art Brut» - rå kunst- av den franske kunstneren Jean Dubuffet på 1940-tallet og ble så senere også omtalt som «Outsider Art».  Roger Cardinal fra Storbritannia, var den første som i 1972 som tok i bruk begrepet Outsider Art. 

Foto: Trastad Samlinger – Museum og Galleri / Sør-Troms Museum

Foto: Trastad Samlinger – Museum og Galleri / Sør-Troms Museum

Foto: Trastad Samlinger – Museum og Galleri / Sør-Troms Museum

Foto: Trastad Samlinger – Museum og Galleri / Sør-Troms Museum